Herdenkingsplaquette Wolderse oorlogsslachtoffers

Bij de onthulling van de herdenkingsplaquette voor Arthur Sugas (zie) in 2005 sprak de Stichting Heemkunde van Wilre tot Wolder het voornemen uit om ook de Wolderse oorlogsslachtoffers te herdenken met een plaquette.

Het opsporen van de namen van de slachtoffers, het opzoeken van informatie in archieven en het praten met nabestaanden vergde veel tijd. De informatie over de slachtoffers werd in een boekje verwerkt.

De plechtige onthulling vond plaats op vrijdag 14 maart 2008 in de kerk van St. Petrus en Paulus in Wolder. Een aantal vertegenwoordigers uit de Wolderse samenleving en nabestaanden van de slachtoffers kregen een rol in de plechtigheid. Deze begon met een bijeenkomst in de kerk en werd afgesloten met een informeel samenzijn in het parochiehuis.

De namen van de slachtoffers zijn:

Frans Aarts
Harrie Coone
Pauli Crauwels
Marieke Haenen
Nicola Haesen
Breur Hecker
Chretien Hogenboom
Hugo Paulissen
Bèr Smeets
Nandus Vandenboorn
Paul Veerkamp
Gerard de Vet.

Wolder.Oorlogsslachtoffers.Onthulling oorspronkelijke plaquette

Onthulling oorspronkelijke plaquette

Op deze foto ziet u de onthulling van de oorspronkelijke plaquette in 2008. Deze onthulling ging met een mooie ceremonie gepaard. Zie hiervoor uitnodiging en programma voor deze plechtigheid.

Hier vindt u een verslag van de plechtigheid.

U vindt hier de tijdens de plechtigheid uitgesproken lezingen van:

Jos Gielen, voorzitter

Pastoor Piet van der Aart

Annemieke Coone (dochter oorlogsslachtoffer)

Piet Crauwels (zoon oorlogsslachtoffer)

Hieronder een impressie van deze dag in de vorm van een fotogalerij. Klik op de eerste afbeelding en u kunt alle foto`s van de galerij op een groter formaat bekijken.

Bij het selecteren van de namen die op de plaquette thuishoren ging de stichting niet over één nacht ijs. Geen naam mocht onterecht ontbreken, niemand mocht onterecht aan de lijst toegevoegd zijn. Zie een hieraan gerelateerd persbericht.

Het realiseren van de plaquette was mede mogelijk door de financiële steun van onderstaande sponsors.

stichting DELA fonds advertentie sponsoring oorlogsslachtoffers Wolder Maastricht

Daarnaast kwamen er nog veel donaties van particulieren en bedrijven binnen. Deze staan hier genoemd.

Krantenknipsels n.a.v.de onthulling van de plaquette

De Trompetter 19 maart 2008 (John Aarts)

De Limburger 21 maart 2008

De Ster 21 maart 2008

De Limburger 22 maart 2008 (rectificatie eerder bericht)

Van een bronzen naar een stenen  plaquette

De originele bronzen plaquette (zie hierboven) voor de oorlogsslachtoffers (uit 2008) is in 2011 gestolen (zie dit persbericht).

Door diverse donaties konden we ervoor zorgen dat er weer een (nu stenen) plaquette hangt. Pastoor Van der Aart zegende deze op 16 september 2012 in.

Wolder.Oorlogsslachtoffers.Nieuwe plaquette

Nieuwe plaquette

Over de twaalf Wolderse oorlogsslachtoffers hebben we in 2008 een boekje uitgebracht waarin de levens van ieder van hen zijn beschreven, plus een aan hen gewijde gedichtenbundel. Van boekje en gedichtenbundel zijn nog steeds exemplaren verkrijgbaar. Datzelfde geldt voor het boekje over Arthur Sugas.

Wij danken alle donateurs, en met name het buurtplatform Wolder, voor hun bijdragen. Zie hier voor een lijst met donateurs.

De jaarlijkse mis voor de oorlogsslachtoffers wordt gehouden tijdens tweede of derde zondag van september. in onze parochiekerk.