Over ons, wie zijn wij?

Wij zijn mensen met een warm hart voor Wolder die zich nauw verbonden voelen met dit voormalige dorp. De stichting is officieel opgericht in 2003. We tellen zo’n vijftien “vrienden van de stichting”.

Wat willen wij?

Wij willen aandacht voor het verleden en het eigene van Wolder. Dat verleden willen we beter kennen. Onze kennis en onze onderzoeksresultaten willen we door middel van publicaties en foto- en filmreportages vastleggen en beschikbaar stellen voor geïnteresseerden. Daarnaast willen wij zorg dragen voor behoud van wat ten onrechte dreigt te verdwijnen.

Wat kunt u doen?

Voelt u zich aangetrokken tot (een van) de activiteiten van onze stichting? Wij nodigen u uit om vriend van de stichting te worden. Ook als donateur bent u van harte welkom. U kunt zich aanmelden of informatie opvragen door middel van een bericht (e-mail) aan onderstaand adres.

Het huidige bestuur

Jos Gielen: voorzitter

Peter de Leij:  secretaris

Jo Haesen: penningmeester

Stichting Heemkunde Van Wilre tot Wolder
p/a Veulenerbank 24
6213 JT MAASTRICHT-WOLDER
Telefoon secretaris: 06-25083994
e-mail:  info@heemkundewolder.nl

Christina de Jong overleden

Christina de Jong

Op 30 oktober 2015 is Christina de Jong overleden. Zij was vanaf het eerste uur betrokken bij onze stichting. Acht jaar als bestuurslid. Bij veel van onze activiteiten was zij de drijvende kracht.

Zoals:

• het realiseren van de plaquette voor een in Wolder neergestorte Amerikaanse piloot en het schrijven van een boekje over zijn leven;
  • daarnaast een plaquette voor Wolderse oorlogsslachtoffers. Eveneens een boekje over hun leven;
  • het opzetten en bijhouden van ons archief;
  • het verzorgen van een reeks fotokaarten “Groeten uit Wolder”;
  • het organiseren van een schouw om aandacht te trekken voor de kwestie hoeve Castermans;
  • het schrijven van een hecht doortimmerd rapport om de monumentenstatus voor de bedreigde hoeve aan te vragen;
  • het (mee) schrijven van een portret van mevrouw Gilissen, die in Wolder woonde (zie link).

Wij zijn Christina veel dank verschuldigd, en zullen haar zeer missen.

Léon Schoenmakers

Oprichter Léon Schoenmakers

De stichting Heemkunde Van Wilre tot Wolder was een initiatief van Léon Schoenmakers.

Léon overleed in de herfst van 2022.